Wyjazd edukacyjny do Turcji

   W dniach 14-18 maja 2018 roku zespół uczniów ze szkoły w Kunowej, w składzie Katarzyna Kozioł, Emilia Kmiotek i  Magdalena Dolecka, uczestniczył w cyklu spotkań edukacyjnych (mobility-C4) w Stambule, Turcja, realizowanych w ramach projektu ”Inventions and Cultural Behaviour” (program Erasmus+ akcja KA219). We wspomnianych wyżej spotkaniach, których gospodarzem była turecka szkoła (Kartal Haci Hatice Bayraktar Anadolu Lisesi, İstanbul), obok zespołów uczniowskich z Polski  Turcji udział wzięły także zespoły uczniowskie z Litwy (Kauno Juozo Urbšio katalikiška pagrindinė mokykla), Słowenii (Osnovna šola Benedikt), Hiszpanii (Instituto de Educación Secundaria da Pobra do Caramiñal), Rumunii (Şcoala Gimnazială ”Ioan Ban-Dascălu” Poiana Sibiului) i  Włoch (Instituto Tecnico Economico e Tecnologico FEDERICO II di Capua) [zobacz].

   Pierwszy dzień wizyty rozpoczął się ceremonią powitania w wykonaniu uczniów ze szkoły w Stambule. W trakcie wspaniałego przedstawienia zgromadzeni goście z różnych stron Europy mogli zobaczyć tańce charakterystyczne dla tureckiej kultury. Wkrótce po zakończeniu ceremonii powitania rozpoczęła się część robocza wizyty, podczas której uczniowie z poszczególnych krajów zaprezentowali wybrane wynalazki z dziedziny medycyny i  chemii. W tej części spotkania uczniowie z Kunowej przedstawili zgromadzonej publiczności prezentację na temat wynalazku szczepionek (vaccines) i  ich wpływu na zmiany w zachowaniach kulturowych człowieka [zobacz]. Część roboczą wizyty zakończyła wspólna dyskusja nad wieloma aspektami wynikającymi z zaprezentowanych przez wszystkie zespoły tematów. Po południu natomiast uczniowie wizytowali goszczącą ich szkołę oraz dzielnicę Kartal City w Stambule.

   W drugim dniu wizyty uczniowie zwiedzili dzielnicę Kadıköy (w starożytności Chalcedon) oraz dzielnicę Karaköy , gdzie zobaczyli: muzeum miniatur (Miniatürk müzesi), plac Taksim (Taksim Meydani) oraz słynną Aleję Niepodległości (İstiklâl Caddesi). Następnie uczniowie odbyli morską wycieczkę po cieśninie Bosfor, podczas której mogli równolegle podziwiać nadmorskie zabudowania europejskiej i  azjatyckiej części Stambułu. w tym dniu młodzież odwiedziła jeszcze wielki bazar (Kapalıçarşı)i  bazar egipski (Mısır Çarşısı) w Stambule, na którym mogła zobaczyć niezliczoną ilość ziół i  przypraw.

   Trzeci dzień wizyty rozpoczął się od przedstawienia prezentacji na temat wybitnych naukowców z dziedziny medycyny lub chemii. Polski zespół zaprezentował wówczas postać Rudolfa Weigla [zobacz], który część swojej młodości spędził w Jaśle. Po zakończeniu tej części spotkania uczniowie udali się do dzielnicy Hasköy, a następnie zwiedzili muzeum Rahmi  M. Koç, poświęcone wynalazkom z różnych dziedzin życia.

  Czwarty dzień wizyty przeznaczony był na zwiedzanie historycznej części Stambułu (w starożytności Konstantynopol).W tym dniu młodzież mogła podziwiać zabytki architektoniczne z różnych epok historycznych, takie jak: błękitny meczet (Sultan Ahmet Camii), cysternę bazyliki (Yerebatan Sarnıcı) i  przede wszystkim Kościół Mądrości Bożej (Hagia Sophia/Ayasofya). Oprócz tego uczniowie zwiedzili także muzeum islamskiej nauki i  techniki (Islam bilim ve teknoloji tarihi müzesi) oraz mogli podziwiać zabudowania, dziedzińce i  wnętrza pięknego pałacu sułtańskiego Topkapi Saray.

W ostatnim dniu wizyty młodzież najpierw uczestniczyła finalnych warsztatach, w trakcie których poszczególne zespoły uczniowskie podsumowały swoją aktywność projektową w Turcji, a następnie udała się na spotkanie z burmistrzem Kartal City. Wieczorem natomiast miało miejsce przyjęcie pożegnalne, podczas którego nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów uczestnictwa w projekcie I&CB. Wyjazd edukacyjny do Turcji niewątpliwie pozwolił uczniom ze szkoły w Kunowej wzbogacić się o nowe doświadczenia, nawiązać nowe przyjaźnie i  nabyć pełniejszą wiedzę o innych kulturach. /ZK/ [zob. także: relację filmową].

« z 3 »

Może Ci się również spodoba