Wyjazd edukacyjny do Hiszpanii
W dniach 23-27 października 2017 roku zespół uczniów ze szkoły w Kunowej, w składzie Patrycja Stec, Karolina Brągiel i Piotr Kuchta, uczestniczył w cyklu spotkań edukacyjnych (mobility-C3) w A Pobra do Caramiñal, Hiszpania, realizowanych w ramach projektu ”Inventions and Cultural Behaviour” (program Erasmus+ akcja KA219). We wspomnianych wyżej spotkaniach, których gospodarzem była hiszpańska szkoła (Instituto de Educación Secundaria da Pobra do Caramiñal), obok zespołów uczniowskich z Polski i Hiszpanii udział wzięły także zespoły z Litwy (Kauno Juozo Urbšio katalikiška pagrindinė mokykla), Słowenii (Osnovna šola Benedikt), Turcji (Kartal Haci Hatice Bayraktar Anadolu Lisesi, İstanbul), Rumunii (Şcoala Gimnazială ”Ioan Ban-Dascălu” Poiana Sibiului) i Włoch (Instituto Tecnico Economico e Tecnologico FEDERICO II di Capua) [zobacz].
Pierwszy dzień wizyty rozpoczął się ceremonią powitania w wykonaniu zespołu muzycznego ze szkoły w A Pobra do Caramiñal. W trakcie mini koncertu zgromadzeni goście z różnych stron Europy mogli posłuchać melodii charakterystycznych dla kultury hiszpańskiej Galicji. Wkrótce po zakończeniu ceremonii powitania rozpoczęła się część robocza wizyty, podczas której uczniowie z poszczególnych krajów zaprezentowali wybrane wynalazki z dziedziny technologii żywienia. W tej części spotkania uczniowie z Kunowej przedstawili zgromadzonej publiczności prezentację na temat wpływu procesu chłodzenia (refrigeration) na zmiany w kulturze żywieniowej [zobacz]. Następnie, po wizytacji hiszpańskiej szkoły, uczniowie zwiedzili półwysep Barbanza, gdzie mogli podziwiać wiele urokliwych miejsc, takich jak: Castro de Baroña w Porto do Son, Dolmen de Axeitos w Ribeira, latarnię morską (El faro de Finisterre) na przylądku Fisterra.
W drugim dniu wizyty uczniowie odwiedzili muzeum marynistyczne w Bueu (Museo Massó), a potem uczestniczyli w wycieczce do miasteczka Pontevedra, w którym mogli zobaczyć takie zabytki architektoniczne jak: kaplica de San Roque, ruiny gotyckiego kościoła San Domingo, monument A Los Heroes de Puente Sampaio, Bazylikę Santa Maria, Fonte dos Tornos, kaplica de Peregrina. Po południu natomiast, podczas rejsu w okolicach wybrzeży miasteczka O Grove, uczniowie zwiedzili farmy małż (bateas), gdzie mogli dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy na temat ich hodowli oraz zasmakować świeżych owoców morza.
Trzeci dzień wizyty rozpoczął się od przedstawienia prezentacji na temat tradycyjnych dań narodowych. Zespół uczniów ze szkoły w Kunowej zaprezentował wówczas przepis na tradycyjną polską kiełbasę [zobacz]. Po zakończeniu prezentacji odbyła się degustacja zaprezentowanych dań. Następnie uczniowie udali się do szkoły CIFP Coroso w Ribeira, gdzie podczas zajęć poznali różne metody konserwowania żywności, w tym przede wszystkim owoców morza. W dalszej części tego dnia uczniowie odbyli jeszcze wycieczkę do Naixón (Centro Arqueoloxico do Barbanza), w którym zwiedzili muzeum oraz pozostałości osady z epoki żelaza (Castro de Naixón).
Czwarty dzień wizyty przeznaczony był na zwiedzanie Santiago de Compostela. W tym dniu młodzież mogła podziwiać zabytki architektoniczne z różnych epok historycznych, jak: franciszkański monastyr (San Francisco do Val de Deus), budynek biblioteki wydziału medycznego (Pazo Fonseca), pałac Raxoi (Pazo Raxoi), kościół San Fructuoso oraz wieżę zegarową (Berenguela), wspaniałą fasadę (Fachada do Obradoiro) i przede wszystkim wnętrze katedry św. Jakuba (Catedral de Santiago de Compostela). Oprócz tego uczniowie zobaczyli także nowoczesną sztukę architektoniczną zwiedzając kompleks budynków A Cidade da Cultura.
W ostatnim dniu wizyty, w czasie warsztatów, młodzież podsumowała najpierw swoją aktywność projektową w Hiszpanii, a następnie udała się na spotkanie z burmistrzem A Pobra do Caramiñal. Wieczorem natomiast miało miejsce przyjęcie pożegnalne, podczas którego nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów uczestnictwa w projekcie I&CB oraz pokaz tańców narodowych. Uczniowie z Kunowej zaprezentowali wówczas Krakowiaka i zatańczyli go razem ze swoimi nowymi zagranicznymi przyjaciółmi.
Wyjazd edukacyjny do Hiszpanii niewątpliwie pozwolił uczniom ze szkoły w Kunowej wzbogacić się o nowe doświadczenia, nawiązać nowe przyjaźnie i nabyć pełniejszą wiedzę o innych kulturach. /ZK/ [zob. także: relację filmową].