Pedagog szkolny

Zabawy rozwijające małą motorykę. Pedagog szkolny poleca

Pedagog szkolny poleca

Pedagog szkolny – porady i konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli


Właściwa strategia – style uczenia się (wskazówki dla uczniów)

Styl uczenia się jest to sposób, w jaki najlepiej zapamiętujemy nowe informacje. W zależności od tego, jaką drogą zdobywane są informacje w preferowany sposób, wyróżnia się: wzrokowców, słuchowców oraz  kinestetyków.

Wskazówki dla wzrokowców:

 

  • używaj kolorowych pisaków, długopisów i kredek,
  • kluczowe słowa (wzory, daty, idee) zapisuj na niewielkich kartkach, umieszczanych później na wysokości oczu w miejscu, w którym często przebywasz. Korzystaj z wielu kolorów!
  • stosuj wizualne pomoce naukowe,
  • samodzielnie twórz tabele, grafiki, schematy rysunki, itp.,
  • układaj krzyżówki z najważniejszych słów do zapamiętania.

 

Wskazówki dla słuchowców:

 

  • głośno powtarzaj najważniejsze fakty do zapamiętania,
  • informacje, które chcesz szybko przyswoić, czytaj z różną intonacją – dystyngowanie, wrzaskliwie, teatralnie, wolno, szybko, itp.,
  • jeśli to możliwe śpiewaj, rapuj, rymuj i deklamuj (tak przedstawiona wiedza „sama wejdzie do głowy”),
  • możesz samodzielnie ułożyć prostą piosenkę lub krótki wierszyk złożony z najważniejszych słów do zapamiętania,
  • monolog, dialog, dyskusja w grupie, mini debata – to techniki najbardziej przydatne w Twoim przypadku.

 

Wskazówki dla kinestetyków:

 

  • ucząc się, wykorzystaj dynamikę całego ciała – stosowanie mimiki i pantomimy bardzo Ci pomoże w szybkim przyswajaniu wiedzy,
  • demonstruj pojęcia za pomocą ruchów, gestów,
  • odegraj krótką scenkę, skecz związany z zadaną lekcją,
  • powtarzając lekcję w domu, możesz chodzić po pokoju,
  • jeśli to możliwe – konstruuj przestrzenne modele, wykonuj doświadczenia angażujące ruchowo
  • chodź lub skacz po dywanie w taki sposób, aby twoje kroki nakreśliły wyimaginowaną linię wzoru chemicznego, datę, słowo do zapamiętania, kształt państwa czy mapę szlaku handlowego, itp.

 

Jeśli chcesz pogłębić wiedzę na temat sposobów efektywnego uczenia się sięgnij  m. in. po książkę Christiana Drapeau – Jak uczyć się szybko i skutecznie.

 

Pedagog szkolny

 


JAK MOTYWOWAĆ I WSPIERAĆ DZIECKO

DO SYSTEMATYCZNEGO UCZENIA SIĘ?

 

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW

 

 

Dzieci tak jak dorośli potrzebują codziennej dawki motywacji do działania i mierzenia się z trudnościami. Pamiętajmy, że najsilniejszym bodźcem do nauki jest motywacja wewnętrzna, dzięki której dziecko podejmuje działania z własnej woli, z ciekawości czy z poczucia odpowiedzialności.

             

 

  • WDRAŻAJ DZIECKO DO SYSTEMATYCZNOŚCI I SAMODZIELNOŚCI

Odrabianie lekcji nie będzie codzienną udręką, jeśli zostaną stworzone odpowiednie warunki do pracy. Dziecko musi nauczyć się pracować samodzielnie. Zostawianie sobie do nauki obszernego materiału na sam koniec, może okazać się ponad siły i możliwości dziecka, co z pewnością będzie działać na nie demotywująco. Warto ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat tego czego sią nauczyło. W ten sposób utrwalamy jego wiedzę. Umysł, który regularnie ćwiczy, łatwiej przyswaja informacje i zapamiętuje je. Dziecko, które codziennie utrwala sobie zdobywane wiadomości, nie powinno mieć problemów w szkole.

  • ZADBAJ O ODPOWIEDNIE MIEJSCE DO NAUKI

Miejsce pracy dziecka ma szczególne znaczenie. Jest istotnym warunkiem efektywnej nauki. Powinno być tak dostosowane do potrzeb dziecka, aby czuło się ono w nim dobrze. Muszą być przy tym spełnione pewne warunki: miejsce pracy powinno być właściwie oświetlone, biurko i krzesło dopasowane do wzrostu dziecka, zabawki czy podręczniki, których dziecko nie potrzebuje przy odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka. Niezbędne przybory szkolne (ołówki, słowniki, kalkulator) powinny zawsze być pod ręką. Miejsce pracy powinno być uporządkowane.

  • WSPIERAJ, ALE NIE WYRĘCZAJ

Rodzice nie muszą na nowo uczyć się tego, co dziecko w szkole. Naukę pozostawmy dzieciom. Rodzice mają wspierać. Pomagając w odrabianiu zadań domowych nie należy wyręczać dziecka. Należy wdrażać je do samodzielnej pracy. Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanuj poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek.

  • ROZMAWIAJ Z DZIECKIEM O JEGO ZAINTERESOWANIACH, CELACH I PLANACH NA PRZYSZŁOŚĆ

Zadawaj pytania, które skłaniają do zastanowienia się nad jego przyszłością, ścieżką edukacyjno-zawodową, znaczeniem wykształcenia: np. Co dla Ciebie w życiu jest ważne? W jaki sposób zamierzasz osiągnąć swój cel…?

 

  • PODKREŚLAJ PRAKTYCZNĄ WARTOŚĆ WIEDZY I NAUKI SZKOLNEJ

 

Dziecko powinno zrozumieć, po co w ogóle musi się uczyć. Trzeba przystępnie wyjaśnić mu, do czego przydaje się wiedza uzyskana w szkole. Podkreśl odpowiednią atmosferę poszanowania nauki i wykształcenia. Wytłumacz dziecku praktyczność edukacji, tak aby  spojrzało  na proces uczenia się, jak na cenną okazję zdobycia kompetencji, a nie jak przykry przymus.

 

  • OKAZUJ WŁASNY ENTUZJAZM I ZAPAŁ

 

Wzbudzając motywację koniecznym jest demonstrowanie własnego zainteresowania, entuzjazmu i zapału do pracy, zachęcając w ten sposób dzieci, by ceniły uczenie się jako czynność nagradzającą, umożliwiającą samorealizację, dostarczającą osobistej satysfakcji i wzbogacającą życie.

 

  • DOCENIAJ OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

Chwal za konkretne osiągnięcia, a także za włożony wysiłek. Dostrzegaj sukcesy i starania dziecka. Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób postępy i motywujesz do dalszej pracy. Omawiając jego pracę, najpierw podkreśl dobre strony, wskazując nad czym mogłoby jeszcze popracować. Ważnym elementem jest drobna nagroda w postaci uznania rodziców, pochwały. Dziecko będzie miało poczucie, że rodzice doceniają jego trud i wysiłek włożony w naukę. Unikaj atmosfery napięcia, dwuznacznych sformułowań, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia.

 

  • NAUCZ DZIECKO TRAKTOWAĆ NAUKĘ JAK WYZWANIE

Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne. Zachęcaj dziecko, by ucząc się nowego materiału, starało się znaleźć w nim coś ciekawego dla siebie. Niech odnosi nowe informacje do wcześniej zdobytej wiedzy, robi własne notatki, podkreśla najważniejsze informacje na kolorowo, szuka śmiesznych skojarzeń – wszystkie te działania ułatwią mu szybsze i trwalsze zapamiętanie nowych wiadomości.